Geç mi kaldım ?

 

Türkiye ve Japonya’nın seramik sanatın fark nedir diye soru olusa nasıl cevap verebilirim ? Aslında bir çok konuda ufak yada büyük farklar var ama mesela eğer dört beş sene önce aynı soru olursa belki böyle cevap verecektim.

Japonya’daki seramik sanatı, bardak, kase, tabak, vazo gibi kullanabilir eserlere daha çok önem veriliyor. Biraz daha anlatırsam, mesela Japonya’da el yapım seramik yemek tabağı sadece bir tabak değil bir sanat eser olarak kabul ediliyor.

Türkiye’deki seramik sanatı ise, daha çok pano, heykel, obje gibi eserlere önem veriliyor. Kullanabilir seramik, yani bardak gibi vazo gibi fonksyon olan seramikleri eser olarak zor kabur ediliyor.

Bu fark tamamen kültür meseledir ve seramik sanatın felsefe farktır. Hangisi daha doğru diye bir şey yok tabiki. Ama ben Türkiye’de seramik başladığımda bu konuda biraz şaşkın olmuştum. Bir kültür şoku diyebilir. Ama sayesinde bende objeler panolar yapmayı başladım belki Japonya’da seramik hayat devam ediyorsam oyle şeyler fazla yapmayacaktim. Benim için iyi tercube oldu aslında.

Ama bugünlerde durum biraz değişti sanki. Belki Pinterest, instagram gibi sosyal mediyanın etki de var. Orada dünyadaki seramik sanatçıların güzel bardaklar tabaklar vazolar görülebiliyor. Türkiye’deki bir çok seramik sanatçılar da öyle kullanabilir eşyaları daha çok üretmek başladı. Ben bunu çok önemli bir durum olduğunu düşünüyorum.

Ben burada seramik başıladığım zaman, seramik sanat olarak, pano, heylkel, obje gibi şeyler daha çok yoğun oluyordu. Evet çok güzel sanat eserler var ama insanlara seramik sanat fazla ulaşamıyordu gibi geliyor çünkü bence sınırlı insanlar öyle şeylere merak ediyor ve dolayısıyla seramik sanat kapalı ve küçük dünya oluyordu sanki.

Ama kullanabilir el yapım seramikler yaygın olduğu zaman seramik sanat daha fazla insanlara ulaşabiliyor. Merak ve bilgili artıyor. Seramik sanat, insanlardan uzak kalmaması lazım diye düşünüyorum çünkü seramik, mağaradaki duvar resimden sonra dünyadaki en eski sanattır. Biz genetiği olarak seramiği seviyoruz kesinlikle. Sevmeyenler henüz bir aşık olacak seramik ile karışlaşmamıştır diye düşünüyorum. Bence herkesin evlerde en azından bir tane çok sevdiği el yapım seramik olsun.

Mesela el yapım seramik bardağı beğenen insanlar, başka el yapım seramik eşyalara da merak edebilir. Seramik sanatçılara merak edebilir. Kendini de bardak yapmak isteyebilir. Kesin bardakta duramaz kase yapacak tabak yapacak ve aileye arkadaşlara kendi yaptığı seramikler verecektir. Bir gün sanatsal objelerde yapmak isteyebilir. Seramik sanatı, bu şekilde büyüyecek ve gelişecek.

Bugünlerde seramik sanatına merak çok çok arttı gibi geliyor. Çok insan seramik yapmaya başladı ve çoğu kullanabilir eşya yapmak istiyorlar.

Simdilik kalıp ve döküm çamur çalışmalar daha çok yaygın oldu. Kalıp yöntem de bir önemli şekillendirme yöntemdir ama sanki son zamanlarda çok kişi aynı kalıbı alıp yapmış gibi ve benzer işler yapıyorlar gibi geliyor, özgün ve yaratıcılı işler az maalesef. El ile şekillendirme yapsada kalıp ile şekillendirme yapsada özgün ve yaratıcılı işler lazım. Ama belki bu geçiş dönemidir sonra daha çok el yapım seramikler için ilgiler arıtacak diye düşünüyorum.

 

Bende hayalim vardı.

Türkiye’de genellikle seramik sergi olursa sanat eserler ile dolu oluyor. Sadece kullanan eşyalar ile sergi açmak çok insanlar için biraz garip gelebilir galiba. Planlasa da galeriler kabul etmez gibi geliyordu.

Ama ben Türkiye’de seramik başladığım zamandan beri yani yaklaşık 10 yıllık hayalim böyle idi, Türkiye’deki seramik sanatçılar ile beraber, sadece bardakların olduğu sergi açmak. Koşul böyle düşünüyordüm, bir kişi bir bardak (eğer çift yada takım olmak gerekirse istisna kabul edilir ), kendi özgün tasarım, gerçekten bir bardak olarak kullanabilmek şart, güvenli malzeme ile yapılmış. Dükkan falan değil, bir sanat galeride yapmak istedim ve öyle gerekiyor zaten. Çünkü seramik sanatçıları özgün ve yaratıcılı bardaklar yapıtığı zaman onlar artık zaanat değildir sanat eser dir. Bir çok sanatçların seramik bardaklar bir arada olacak. İnanmaz güzel sergi olacağını düşünüyordum.

 

Ama sanki ben geç kaldım!
16587071_10154888350353400_4872043849173445410_o
Sevgili D’art Galeri’de “Bir Fincan Aşk” sergi açılıyor.
Bende katılmak istedimmmm kıskandımmmm :)

Ama kıskançlık dan daha çok Türkiye’de, pano değil, heykel değil, obje değil, sadece “fincan” ile bir sergi olacağını çok çok çok sevindim. Kutluyorum !

Daha fincan eserleri görmedim o yüzden harika sergi olmuş diye söylemek erken ama fikir olarak, çok anlamılı sergi olduğunu ve Türkiye’deki seramik sanatın bir ileri adım oluduğunu düşünüyorum. Bizde bu harekete katılalım. Geç mi kaldın ?  Tabiki hayır :)

Belki sonra çaydanlık sergi yaparız dimi ?

 

 

 

 

 

 

 

Reklamlar

Geç mi kaldım ?” üzerine 4 düşünce

  1. Yazılarınızı büyük bir merak ve ilgiyle okuyorum. İki ülke arasındaki bu yazıyı okuyunca evet biz güvece sanat eseri muamelesi yapmıyoruz. O yalnızca ihtiyacımızı gören bir tür tencere. Çok ilginç olurdu gerçektende böyle bir sergi. Bana farklı şeyler düşündürdünüz. Gürcü bir seramik sanatçısının çaydanlığını almıştım bir galeriden ama onun kullanılabileceği hiç aklıma gelmemişti. Biçim tamam çaydanlık ama şimdi yeniden bakıyorum işlevi yok.Bunu o sanatçıyla tartışırdım bugünkü bilgim olsaydı.
    Dedim ya kafamı karıştırdınız, sizi takip etmeye devam. Saygılarımla.Zühal Çağlayan

    • Yorumunuz için teşekkür ederim. Seramik sanat hakkında farklı fikirler vardır herkesinde kendi felsefeler vardır hangisi doğru hangisi yanlış diye bir şey yok ama belki önemlisi kendi kafamızda bu konuyu düşünmektir. Kafanız yorduğunuz için teşekkür ederim beni mutlu ettiniz.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s